Sprawozdania merytoryczne fundacji za 2023 rok
W związku ze zmianą ustawy o fundacjach z dn. 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) od 1 stycznia 2023 r. fundacje dla których organem nadzoru jest Minister Rodziny i Polityki Społecznej, zobowiązane są składać Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej sprawozdanie ze swojej działalności na nowym wzorze, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie jednolitego wzoru formularza sprawozdania z działalności fundacji (Dz. U. z 2022, poz. 2791). Sprawozdanie sporządza się w postaci elektronicznej na udostępnionym formularzu oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Poniżej zamieszczamy nowy wzór formularza sprawozdania.
Jednocześnie informujemy, że sprawozdania dotyczące okresów przed 1 stycznia 2023 roku należy składać również na poniższym wzorze.
Sprawozdanie merytoryczne fundacji za 2023 r. (plik do pobrania)
Formularz ten służy do skopiowania, edytowania, wypełnienia, a następnie wysyłki
Podpisane sprawozdanie należy wysłać na adres:
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Ekonomii Społecznej
00-513 Warszawa, ul. Nowogrodzka 1/3/5
lub złożyć elektronicznie za pomocą platformy e-puap na adres: /4g447ytes7/skrytka.
Departament Ekonomii Społecznej informuje, że dnia 31 grudnia 2024 r. upływa termin składania sprawozdań merytorycznych za 2023 r. przez fundacje, dla których organem nadzoru jest Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Fundacje posiadające status organizacji pożytku publicznego:
Fundacje posiadające status organizacji pożytku publicznego, które zamieściły na stronie internetowej Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie merytoryczne z działalności oraz sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – zwolnione są z obowiązku składania ministrowi właściwemu corocznego sprawozdania z działalności fundacji spełniającego wymogi ww. rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w formie papierowej.
Obowiązki fundacji związane z wejściem w życie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W dniu 13 lipca 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2018 r. poz. 723 ze zm.).
Ustawa ta w art. 130 ust. 2 stanowi, iż kontrolę wykonywania przez instytucje obowiązane obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w ramach sprawowanego nadzoru wykonują także ministrowie w odniesieniu do fundacji, jako instytucji obowiązanej. Stosownie do treści art. 2 ust.1 pkt 21 ww. ustawy instytucją obowiązaną jest fundacja w zakresie, w jakim przyjmuje lub dokonuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to , czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.
Oznacza to, że w chwili przyjęcia lub dokonania płatności w gotówce kwoty powyżej 10 000 euro, fundacja staje się automatycznie instytucją obowiązaną, ale tylko w stosunku do klienta, od którego przyjęła gotówkę lub dokonała płatności w gotówce zarówno w ramach nawiązanych relacji gospodarczych lub w ramach transakcji okazjonalnej.
Obowiązki instytucji obowiązanych – fundacji:
- Wyznaczenie osób odpowiedzialnych (art. 6, 7 i 8 ww. ustawy).
- Ocena ryzyka instytucji obowiązanych (art. 27 ww. ustawy).
- Rozpoznanie i ocena ryzyka klienta (art. 33 ww. ustawy).
- Stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego (art. 34 ww. ustawy).
- Bieżąca analiza transakcji.
- Rejestr transakcji.
- Wewnętrzna procedura (art. 50 ust.1 ww. ustawy).
- Szkolenia (art. 52 ww. ustawy).
- Obowiązek przekazywania informacji (art. 72, 74 i 89 ww. ustawy).
- Wstrzymanie transakcji (rozdział 8 ww. ustawy).
- Szczególne środki ograniczające (art. 117, 118, 119 i 120 ww. ustawy).
Organem właściwym w sprawie ww. ustawy jest Generalny Inspektor Informacji Finansowej
i Departament Informacji Finansowej w Ministerstwie Finansów.
Komunikat dotyczący fundacji, jako instytucji obowiązanych w rozumieniu przepisów ww. ustawy dostępny jest pod adresem: bit.ly/2P6gSqq
Komunikat dotyczący okresów przejściowych w procesie dostarczania informacji do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o tzw. „transakcjach ponadprogowych” wynikających z przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu dostępny jest pod adresem: bit.ly/2RXEsnR
Fundacje zatrudniające lub dopuszczające osoby do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi, a Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 405), w przypadku zatrudniania lub dopuszczania osób do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi (np. wyjazdy na ferie zimowe, agroturystyka, obozy jeździeckie) pracodawca lub inny organizator w zakresie takiej działalności ma obowiązek sprawdzenia, czy dane zatrudnianej lub dopuszczanej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSPTS).
W celu uzyskania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym należy:
1. założyć na stronie internetowej rps.ms.gov.pl konto użytkownika instytucjonalnego;
2. przesłać pisemne zgłoszenie utworzenia konta do Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego (BI KRK);
3. po aktywowaniu konta przez BI KRK należy wygenerować pytanie do Systemu RSPTS, które należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
Informacje uzyskane z RSPTS udostępniane są w sposób umożlwiający sporządzenie z nich wydruku. Strona rps.ms.gov.pl umożliwia sprawdzenie autentyczności wydruku informacji z RSPTS.
Ponadto zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 23 wspomnianej ustawy, dopuszczenie osoby do pracy lub innej działalności opisanej powyżej bez uzyskania informacji z RSPTS podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.