Jeśli chodzi o staże w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 34 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004, Nr 99, poz.1001 z póĽn. zm.), tzn. nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą; to nie jest możliwe refundowanie ich w ramach projektu FIO. Co do zasady koszty takich staży są bowiem pokrywane z Funduszu Pracy. W myśl Zasad przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich (punkt 4.3.2, mówiący o kosztach niekwalifikowalnych) wydatki już finansowane z innych Ľródeł niż określone przez Wnioskodawcę, nie mogą być finansowane w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.
Jeżeli natomiast chodzi o staże zorganizowane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu, które w konkretnym przypadku mogą być uznane za niezbędne koszty związane BEZPOŚREDNIO z realizacją zadania, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby ich koszty zostały pokryte ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. W takim przypadku, jeżeli jest to możliwe, we wniosku o przyznanie dotacji należy podać nazwę instytucji, w której staż miałby się odbywać.
Zaplanowane w ramach projektu staże należy wpisać w pkt. 4. Szczegółowy opis zadania - spójny z kosztorysem oraz 5. Harmonogram planowanych działań /z podaniem terminów ich rozpoczęcia i zakończenia/ wraz z liczbowym określeniem skali działań planowanych przy realizacji zadania /należy użyć miar adekwatnych dla danego zadania, np. liczba świadczeń udzielanych tygodniowo, miesięcznie, liczba adresatów/; oraz uwzględnić w tabeli Kosztorysu ze względu na rodzaj kosztów, w kolumnie: Rodzaj kosztów (koszty merytoryczne i administracyjne związane z realizacją zadania).
Kwestią kluczową jest problem wynagrodzenia. Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność nieodpłatną, odpłatną i gospodarczą. Fundusz FIO przewiduje wyłącznie finansowanie działalności pożytku publicznego. Wszystko zależy od sposobu finansowania projektu określonego w ofercie realizacji zadania. Jeżeli całokształt projektu mieści się w działalności odpłatnej to taka działalność może być finansowana, a jeżeli jest to działalność gospodarcza to nie może być finansowana.
Forma rozliczenia podróży służbowej jest zawarta w „Zasadach przyznawania i rozliczenia dotacji FIO w roku 2008". Środek transportu właściwy do odbycia podróży służbowej określa pracodawca (§ 5). Zwrot kosztów przejazdu obejmuje cenę biletu, określonego środka transportu, z uwzględnieniem przysługującej pracownikowi ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga ta przysługuje. Najlepszą formą rozliczenia kosztów podróży beneficjentów, jest przedstawienie faktury za przejazd (pobranie faktury od przewoĽnika) Należy zaznaczyć, że kierownik jednostki może zezwolić na udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych, sporządzonych przez osoby dokonujące tych operacji jedynie w przypadku uzasadnionego braku możliwości uzyskania zewnętrznych obcych dowodów Ľródłowych (art. 20 ust. 4 ustawy o rachunkowości). W takiej sytuacji niezbędne jest zebranie biletów, sporządzenie listy oraz oświadczenia beneficjentów o poniesionych kosztach na zakup biletu.
Dotacja rozliczana jest w kwotach brutto, czyli organizacja nie może od kosztów związanych z realizacją zadania, na które otrzymała dofinansowanie (dotację), odliczyć VAT-u.
Wszystkie kwoty są kwotami brutto.
Zgodnie z dokumentem Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach „Funduszu Inicjatyw Obywatelskich" w roku 2008 jako koszty kwalifikowane uznano koszty wyposażenia związane z realizacją zadania. Oznacza to, że koszt zakupu lub wypożyczenia składnika majątku nie może przekroczyć kwoty 3.500,00 zł brutto oraz jednocześnie ich łączna wartość nie może przekroczyć 10% wartości dotacji (zmiana w stosunku do roku 2007).
Dotacja na realizacją zadania w ramach FIO może pokrywać koszty jedynie związane z realizacją zadania, które nie są jednocześnie pokrywane już z innych Ľródeł.
Wnioski można składać jedynie na projekty jednoroczne, realizowane najwcześniej od 1 lipca 2008 roku do maksymalnie 31grudnia 2008 r.
Wkład finansowy w realizację zadania może być zarówno własny, jak i pozyskany.
Koszty adaptacji pomieszczeń dla celów realizacji zadania - do wysokości 5% wartości dotacji, nie więcej jednak niż 5.000,00 zł. Wszelkie informacje dotyczące kwalifikowalności oraz rodzaju i progów finansowych związanych z realizacją zadania znajdują się w dokumencie Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach „Funduszu Inicjatyw Obywatelskich" w roku 2008.
Wkład własny niefinansowy obejmuje m. in. nieodpłatne usługi, zasoby rzeczowe lub osobowe zaangażowane w realizację projektu.
Do wnioskodawcy należy decyzja, biorąc pod uwagę specyfikę realizowanego projektu, jakie koszty uzna za związane z uczestnictwem bezpośrednich adresatów. Mogą to być np. koszty przejazdu, wyżywienia, czy noclegu pod warunkiem, że znajdą one swoje uzasadnienie w realizowanym projekcie. Należy podkreślić, że ekspert oceniający wniosek wypowiada się również w zakresie zasadności poszczególnych pozycji kosztorysu.
Koszty kwalifikowalne oraz niekwalifikowalne zostały opisane w rozdziale 4.3 dokumentu „Zasady przyznawania i rozliczania dotacji...". Wymienione w pytaniu nagrody są kosztami kwalifikowanymi, jeżeli służą realizacji zadania i są bezpośrednio z nim związane. W tym przypadku przyjmuje się, iż sytuacja taka ma miejsce.
Oznacza to, że pokrywane będą jedynie koszty osobowe związane np. z kierowaniem projektem, koordynacją, czy prowadzeniem księgowości w części odpowiadającej zaangażowaniu danej osoby w realizację projektu oraz osób zatrudnionych specjalnie na potrzeby projektu. Osoby te mogą być zatrudnione zarówno na umowę o pracę, jak i na umowę o dzieło/zlecenia.
W ramach działań merytorycznych na czas realizacji projektu można zatrudniać osoby zarówno na umowę o pracę jak i na umowę o dzieło/zlecenia
Wyznacznikiem rodzaju kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę jest charakter zadania realizowanego w ramach FIO. Do Wnioskodawcy należy więc określenie rodzajów miar w przypadku pozycji: koszty osobowe administracyjne oraz merytoryczne. W przypadku kosztów osobowych rodzajem miary może być na przykład: liczba godzin przepracowanych w związku z realizacją zadania przez osoby zaangażowane w projekt.
Koszty kwalifikowalne oraz niekwalifikowalne zostały opisane w rozdziale 4.3 dokumentu Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2008. Należy mieć na uwadze, iż koszty kwalifikowalne muszą być związane z realizacją zadania i zostaną poddane merytorycznej ocenie ekspertów.
Wkładem niefinansowym w postaci zasobów rzeczowych jest koszt korzystania na rynku z takich zasobów.
W przypadku oceny merytorycznej dokonywanej przez niezależnych ekspertów brana jest pod uwagę stosowność wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania. Ze środków Funduszu pokrywane będą jedynie niezbędne koszty związane bezpośrednio z realizacją zadania. Ocenie podlega zasadność poniesienia określonych kosztów oraz ich wysokość w związku z realizacją zadania przez organizację. Koszty kwalifikowalne oraz niekwalifikowalne zostały opisane wraz z określeniem niezbędnych limitów w rozdziale 4.3 dokumentu „Zasady przyznawania i rozliczania dotacji...".
Do wnioskodawcy należy decyzja, biorąc pod uwagę specyfikę realizowanego projektu, jakie koszty uzna za związane z uczestnictwem bezpośrednich adresatów. Mogą to być np. koszty przejazdu, wyżywienia, czy noclegu pod warunkiem, że znajdą one swoje uzasadnienie w realizowanym projekcie. Należy podkreślić, że ekspert oceniający wniosek wypowiada się również w zakresie zasadności poszczególnych pozycji kosztorysu.
Ograniczenia procentowe odnoszą się do całości dotacji, czyli w tym przypadku 10% z 200.000 zł (czyli 20.000 zł).
Koszty uwzględniane w kosztorysie musza dotyczyć kwot całkowitych. W odniesieniu do kosztów ponoszonych w związku z zatrudnieniem należy podać kwoty brutto. Preferowaną formą zatrudnienia jest umowa zlecenia i umowa o dzieło.
Brany jest pod uwagę koszy używania sprzętu. Przyporządkowanie ponoszonych kosztów do odpowiedniej kategorii należy do wnioskodawcy, a Departament Pożytku Publicznego nie udziela informacji dotyczących tej kwestii. Właściwie sporządzony budżet podlega ocenie przez ekspertów w procesie weryfikacji wniosków.
Nie ma takiej możliwości. Podwykonawca powinien być rozliczony na podstawie umowy z wnioskodawcą oraz faktury wykonania zadania.
2. Wnioskodawcy
Zasadniczo fundacje, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego nie mogą uczestniczyć w programie, chyba że prowadzą działalność statutową w zakresie nauki, w szczególności na rzecz nauki. Tym samym wnioskodawca musi wykazać, że rzeczywiście taką działalność prowadzi.
W „Zasadach..." wyraĽnie zostało określone, że oddziały (terenowe) lub ośrodki organizacji nieposiadające osobowości prawnej składają wniosek za zgodą zarządu głównego organizacji. Oznacza to, że wniosek może być podpisany przez statutowo uprawnionych członków zarządu lub inną osobę np. kierownika oddziału na podstawie udzielonego pełnomocnictwa do poszczególnej czynności np. do składania wniosku o dotację z FIO. Oznacza to, że to władze statutowe organizacji zapewniają, aby organizacja, w tym jej jednostki terenowe, złożyły 1 wniosek w ramach konkursu FIO.
Należy wpisać, zgodnie ze statutem, wszystkie rodzaje zadań wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.
Wnioskodawcą może być jedynie organizacja posiadająca osobowość prawną. W przypadku, gdy takowej nie ma, niezbędne w przypadku oddziału terenowego (nieposiadającego osobowości prawnej) jest złożenie wniosku wyłącznie za zgodą zarządu głównego, na podstawie pełnomocnictwa rodzajowego udzielonego przez zarząd główny. W takim przypadku, zadanie będzie realizował oddział, natomiast w umowie jako strona będzie figurowało stowarzyszenie.
Publiczne przedszkole jest jednostką organizacyjną administracji publicznej, a więc może być partnerem wnioskodawcy.
Zgodnie z założeniami Funduszu Inicjatyw Obywatelskich szkoły prywatne nie mogą być wnioskodawcami. Mogą one jednak być partnerami w realizacji projektów.
Uczniowski klub sportowy może być wnioskodawcą w FIO, jeżeli nie jest spółką, tylko organizacją pozarządową.
Podmiotami uprawnionymi do składania wniosków o dofinansowanie realizacji zadania w ramach FIO są m. in. organizacje pozarządowe, a więc także stowarzyszenia. Definicję art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, czyli osoby prawne lub jednostki organizacyjne nienależące do sektora finansów publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku, utworzone na podstawie przepisów ustaw.
Spółdzielnie socjalne mogą wnioskować o dotacje w ramach FIO oraz mogą także być partnerem w realizacji projektu, którego wnioskodawcą jest inny podmiot (ustawa z 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych).
Nie ma ograniczeń dotyczących bycia partnerem w realizacji projektu, którego wnioskodawcą jest inna organizacja. Warunkiem jest dostarczenie przez wnioskodawcę załącznika w postaci umowy partnerskiej lub oświadczenia partnera, zgodnie z zasadami ubiegania się o dotację.
Zgodnie z założeniami Funduszu Inicjatyw Obywatelskich oraz z treścią ogłoszenia o rozpoczęciu konkursu na projekty składane w ramach FIO, beneficjentami FIO są organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (osoby prawne i jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych), działające w sferze realizacji zadań publicznych. Organizacje pożytku publicznego są jedną z kategorii organizacji. Posiadanie statusu organizacji pożytku publicznego nie jest kryterium naboru do FIO.
Wnioskodawcą mogą być kościelne jednostki prawne i jednostki organizacyjne, działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancji sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
Status organizacji pożytku publicznego nie jest wymagany przy wnioskowaniu o dotację przez podmioty pozarządowe ramach FIO. Organizacje pozarządowe, zgodnie z definicją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, mogą być wnioskodawcami w FIO.
3. Partnerstwo
Partnerem w FIO jest administracja publiczna a więc także samorządowe instytucje kultury.
W przypadku realizacji zadania w ramach FIO obowiązują przepisy ustawy prawo zamówień publicznych.
Do Wnioskodawcy należy decyzja (po zapoznaniu się, szczególnie, z pkt. 4.3 w dokumencie Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2008 jak rozdzieli finansowanie poszczególnych kosztów związanych z realizacją zadania.
Tak. Partnerem może być organizacja pracodawców.
Partnerstwo dotyczy współpracy wnioskodawcy z instytucjami publicznymi lub prywatnymi (krajowymi lub zagranicznymi) w realizacji zadania. Osoby fizyczne nie są partnerami w rozumieniu FIO, lecz mogą być np. wolontariuszami.
Partnerem może być podmiot zagraniczny.
Organizacja pozarządowa zawsze może być partnerem wnioskodawcy, także wówczas jeśli prowadzi działalność gospodarczą. Sektor biznesu to podmioty, dla których działalność gospodarcza stanowi podstawowy a nie uboczny przedmiot działalności, a więc np. banki, zakłady ubezpieczeniowe, spółki prawa handlowego, przedsiębiorstwa państwowe itp. Zagadnienie „partnerstwa" zostało szeroko wyjaśnione w części 4.1 „Podmioty uprawnione do ubiegania się o dotację" w dokumencie Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2008.
Tak.
Deklarując realizację zadania w partnerstwie należy załączyć umowę partnerską lub oświadczenie partnera.
Definicja partnerstwa podana jest w dokumencie Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2008. Zgodnie z tym zapisem partnerstwo polega na niefinansowej współpracy wnioskodawcy z innymi organizacjami pozarządowymi lub kościelnymi osobami prawnymi i kościelnymi jednostkami organizacyjnymi, sektorem biznesu lub administracji publicznej w celu realizacji zadania publicznego (projektu). Współpraca ta obejmuje w szczególności aktywną wymianę umiejętności, doświadczeń, wiedzy na każdym etapie projektu. Udział partnera w realizacji projektu może dotyczyć nieodpłatnego wsparcia rzeczowego (np. użyczenie zasobów rzeczowych potrzebnych do realizacji projektu) lub osobowego (udział członków lub wolontariuszy innej organizacji). W umowie partnerskiej lub oświadczeniu partnera należy wskazać rodzaj i zakres jego wsparcia w realizacji zadania.
Nie jest to możliwe. Wnioskodawcą jest zawsze jeden podmiot, który składa wniosek, zawiera umowę, składa sprawozdanie i ponosi odpowiedzialność za realizację zleconego zadania publicznego, określoną w szczególności w umowie i ustawie o finansach publicznych.
Wkład własny deklarowany przez wnioskodawcę podlega kontroli poprzez sprawozdanie z wykonania zadania. Kontrola rozliczenia dotacji odbywa się poprzez sprawdzenie sposobu wykonania zadania, zrealizowania harmonogramu zgodnie z przedstawionym kosztorysem na podstawie załączonego wykazu faktur (rachunków), które zostały opłacone w całości lub części ze środków pochodzących z dotacji.
Placówka fundacji nieposiadająca osobowości prawnej stanowi jej jednostkę organizacyjną, a więc nie może być partnerem, którym mogą być jedynie odrębne od wnioskodawcy osoby prawne i jednostki organizacyjne
Partnerem w realizacji zadania może być organizacja pozarządowa lub kościelna osoba prawna i kościelne jednostki organizacyjne, podmioty z sektora biznesu lub administracji publicznej. Partnerem może być również organ administracji publicznej.
Do decyzji wnioskodawcy należy sposób zawarcia umowy z podmiotami, które będą brały udział w realizacji zadania w charakterze partnerów.
Osoba fizyczna nie może być partnerem. Definicja partnerstwa znajduje się w dokumencie „Zasady przyznawania i rozliczania dotacji...".
4. Wkład własny
Stosownie do pkt. IV wniosku „Przewidywane Ľródła finansowania zadania", istnieje możliwość uwzględnienia wpłat i opłat adresatów zadania jako planowane finansowe środki własne.
Limit 10% odnosi się do maksymalnej kwoty możliwej do pokrycia z dotacji w poszczególnych kategoriach w kosztorysie. Wszelkie ponoszone wydatki muszą być uzasadnione i związane bezpośrednio z realizacją zadania. Jest to jeden z elementów oceny dokonywanej przez ekspertów.
Limit 10% odnosi się do maksymalnej kwoty możliwej do pokrycia z dotacji w poszczególnych pozycjach kosztorysu.
Wkładem finansowym są wyłącznie środki finansowe organizacji.
Wkładem finansowym jest wyłącznie wkład pieniężny Wnioskodawcy w realizację zadania.
Wkład własny niefinansowy obejmuje m. in. nieodpłatne usługi, zasoby rzeczowe lub osobowe zaangażowane w realizację projektu.
W ramach FIO nie istnieje możliwość otrzymania dotacji na wkład własny do innych projektów.
W ramach FIO nie istnieje możliwość otrzymania dotacji na wkład własny do innych projektów.
Nie ma ograniczeń dotyczących Ľródła finansowania wkładu własnego.
Podmiot wnioskujący o dotację w ramach FIO zobowiązany jest zadeklarować wkład własny. Nie podlega kontroli stan konta bankowego wnioskodawcy w chwili składania wniosku. W fazie podpisywania umowy oraz składania przez podmiot realizujący zadanie sprawozdania z realizacji zadania organizacja poprzez załącznik w postaci wykazu faktur oraz oświadczeń poddana zostaje kontroli z prawidłowego wykonania zadania, w tym z właściwego księgowania środków finansowych.
Wkład partnera w realizację zadania wnioskodawcy nie może mieć charakteru finansowego. Natomiast wkład własny mogą stanowić środki pochodzące od sponsorów lub inne środki prywatne.
Partnerstwo ma charakter niefinansowy, co oznacza, że cena jego świadczeń nie jest pokrywana ani z dotacji ani z własnych środków wnioskodawcy.
Nie ma konieczności załączenia wyciągu z konta z kwotą deklarowanego wkładu własnego. Podmiot wnioskujący o dotację w ramach FIO zobowiązany jest zadeklarować wkład własny, stosownie do wymogów dużych i małych projektów. Nie podlega kontroli stan konta bankowego Wnioskodawcy w chwili składania wniosku. W fazie podpisywania umowy oraz składania przez podmiot realizujący zadanie sprawozdania z realizacji zadania, organizacja, poprzez załącznik w postaci wykazu faktur oraz oświadczeń, poddana zostaje kontroli z prawidłowego wykonania zadania, w tym z właściwego księgowania środków finansowych. Koszty związane z wkładem własnym rozliczane są zgodnie z trybem zamówień publicznych. Wkładem niefinansowym w postaci zasobów rzeczowych jest korzystania na rynku z takich zasobów.
Niefinansowy udział podlega także oszacowaniu. Zatem należy wypełnić punkt 4 Wniosku podając szacowany koszt niefinansowanego wkładu własnego.
Wkładem niefinansowym w postaci zasobów rzeczowych jest koszt korzystania na rynku z takich zasobów.
Dotacja uzyskana w ramach FIO nie może być przeznaczona na dofinansowanie działań związanych z realizacją projektu w ramach innego konkursu dotacyjnego.
5. Projekty i wnioski
Charakter realizowanego zadania determinuje ponoszone wydatki. Ich zasadność oraz wysokość podlega ocenie ekspertów.
Zgodnie z dokumentem Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2008 całość zadania musi być realizowana w Polsce.
Należy wpisać cyfrę odpowiadającą wybranemu przez Wnioskodawcę działaniu, np. 4.2, 1.2.
Wniosek w wersji elektronicznej można składać na dyskietce, bądĽ na płycie CD lub DVD.
Nazwa zadania to tytuł przedsięwzięcia ustalony przez Wnioskodawcę.
Nie ma ograniczeń dotyczących trwania realizacji zadania, poza terminami rozpoczęcia i zakończenia określonymi w ogłoszeniu i w dokumencie Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2008. Najwcześniejszy termin rozpoczęcia realizacji zadania to 1 lipca 2008 roku. Termin zakończenia realizacji zadania w ramach FIO to 31 grudnia 2008 roku. Tym samym można złożyć wniosek na realizacje zadania na okres 1,5 miesiąca.
Partnerem w realizacji zadania w ramach FIO może być organizacja pozarządowa lub kościelna osoba prawna i kościelna jednostka organizacyjna, sektor biznesu lub organ administracji publicznej. Sprawozdania z realizacji zadania składane jest przez wnioskodawcę i to on, a nie partner wnioskodawcy, podlega kontroli ze strony Departamentu Pożytku Publicznego. Wszelki wkład ze strony partnera organizacji w realizacje zadania należy uwzględnić w umowie partnerskiej lub w oświadczeniu partnera.
6. Załączniki
Informacja ta powinna być parafowana przez zarząd, czyli osoby upoważnione do zaciągania zobowiązań majątkowych.
Stosownie do „Zasad...." kościelna osoba prawna jest zobowiązana do dołączenia do wniosku następujących załączników:
- oświadczenie o tożsamości wersji elektronicznej wniosku z wersją papierową,
- dokumenty potwierdzające status prawny oferenta i umocowanie osób go reprezentujących,
- sprawozdanie z działalności za rok 2007 (merytoryczne),
- stosowne oświadczenie zawierające podstawę prawną zwalniającą z obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego,
- statut wnioskodawcy (w przypadku braku inny dokument określający zasady i zakres funkcjonowania podmiotu),
- umowa partnerska lub oświadczenie partnera w przypadku realizacji zadania w partnerstwie.
Zestawienie przychodów i kosztów jest uproszczoną wersją bilansu odnoszącą się wyłącznie do wskazania jakie koszty oraz jakie przychody generował wnioskodawca w ostatnim roku obrotowym, przy czym, nie wystarczy ograniczyć się wyłącznie do podania globalnej kwoty kosztów poniesionych w ostatnim roku obrotowym oraz do globalnej kwoty przychodów osiągniętych w tym roku.
Sprawozdanie merytoryczne jest to sprawozdanie z działalności Wnioskodawcy w danym roku i zawiera m.in. informacje o wszystkich działaniach jakie Wnioskodawca podejmował w ramach działalności statutowej i działalności gospodarczej (jeżeli taką prowadzi).
W przypadku składania wniosku na dotacje w ramach projektu o wnioskowanej dotacji poniżej 150 tys. zł można załączyć bilans wraz z niezbędnymi załącznikami lub też zestawienie przychodów i kosztów. Dołączenie bilansu nie będzie traktowane jako błąd natury formalnej.
W przypadku oceny merytorycznej dokonywanej przez niezależnych ekspertów brana jest pod uwagę stosowność wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania. Ze środków Funduszu pokrywane będą jedynie niezbędne koszty związane bezpośrednio z realizacją zadania. Koszty adaptacji pomieszczeń dla celów realizacji zadania, zgodnie z informacjami zawartymi w dokumencie Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2008 pokrywane będą do wysokości 5% wartości dotacji, nie więcej jednak niż 5.000,00 zł. Wszelkie załączone dokumenty związane z pozwoleniami są brane pod uwagę przez ekspertów.
Załączniki muszą być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione do złożenia takiego podpisu. Nie wymaga się potwierdzenia notarialnego.
Jednym z wymaganych załączników jest aktualny wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego. Aktualny oznacza, że wszystkie dane są zgodne ze stanem faktycznym na dzień składania wniosku.
Nie ma przeszkód aby wnioskodawca załączył do wniosku inne dokumenty niż te, które wynikają z ogłoszenia otwartego konkursu ofert a także z wzoru wniosku oraz dokumentu Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2008. Jednakże, nie mają one wpływu na decyzję ekspertów dotyczącą przyznania dotacji.
Sprawozdania finansowe oraz statut załączany jest przez Wnioskodawcę, nie przez jego partnerów.
Wszystkie dokumenty załączone do wniosku powinny być podpisane przez upoważnione osoby oraz potwierdzone za zgodność z oryginałem. Nie muszą być oryginalnym dokumentem.
Powyższe zmiany nie zostały jeszcze uwidocznione w KRS - wniosek o wpisanie zmian został dopiero złożony. W takim przypadku należy załączyć nowy statut wraz z wypisem z KRS oraz złożony wniosek, dotyczący zmian w zapisach statutu.
Istnieje możliwość podpisania umowy zlecenia (o dzieło lub umowy o pracę) z prezesem lub członkiem stowarzyszenia, przy czym należy pamiętać, że w takim przypadku będziemy mieli do czynienia z dwoma odrębnymi zespołami praw i obowiązków - członka stowarzyszenia (prezesa) oraz pracownika. Zatem, w umowie musi być wskazana wysokość pobieranego wynagrodzenia określona w sposób adekwatny (proporcjonalny) do wykonywanych zadań i zakres obowiązków, biorąc pod uwagę zakres zadań wykonywanych w ramach obowiązków wynikających z bycia członkiem (prezesem) stowarzyszenia.
Ze środków FIO pokrywane będą jedynie koszty związane bezpośrednio z realizacją zadania, w tym także, koszty związane z pracą osób merytorycznie związanych z realizacją projektu. Forma umowy zlecenia jest dopuszczalna formą zatrudnienia dla osób zaangażowanych w projekt. Warto zaznaczyć, że koszty nie mogą odbiegać od średnich stawek rynkowych przewidzianych za daną pracę. Koszty te są kwalifikowane w części odpowiadającej zaangażowaniu danej osoby w realizację projektu.
Pokrywany będzie każdy koszt uzasadniony realizacją projektu, zgodny ze stawkami rynkowymi i służący bezpośredniej realizacji zadania z FIO. Proponowaną formą umowy z osobą bezpośrednio zaangażowaną w realizację zadania jest umowa o dzieło lub umowa zlecenia.